Czym jest terapia ręki?
Terapia ręki jest metodą terapeutyczną, która ma na celu poprawę funkcjonowania ręki, dłoni i palców u dzieci. Terapia skupia się na poprawie siły, zręczności, koordynacji ruchowej, percepcji dotykowej, a także na rozwijaniu umiejętności manualnych i grafomotorycznych.
Zajęcia z grafomotoryki – zajęcia z tego zakresu pozwalają na udoskonalanie orientacji w schemacie ciała oraz orientacji przestrzennej, pomagają ukształtować umiejętność posługiwania się przyborami piszącymi, korygują nieprawidłowe nawyki ruchowe – nieprawidłowe trzymanie przyborów, nieprawidłowe napięcie mięśniowe dłoni.
Zajęcia uwzględniają zarówno potrzeby maluchów jak i nastolatków, proponowane programy terapeutyczne mają swoje schematy postępowania, dzięki którym łatwo będzie zmierzyć efekty włożonej przez dziecko pracy.
Komu zalecamy zajęcia?
- Dzieciom i młodzieży, którym zalecana jest systematyczna praca nad charakterem pisma (m.in. przy dysgrafii)
- Dzieciom i młodzieży biorącym udział w rehabilitacji ręki, aby wzmocnić efekt prowadzonej terapii
- Dzieciom i młodzieży z podwyższonym lub obniżonym napięciem mięśniowym w obrębie kończyny górnej (nadgarstek, dłoń, palce) oraz obręczy barkowej
- Dzieciom z opóźnionym rozwojem mowy. Stymulacja dłoni, gdzie znajdują się silne unerwienia, korzystnie wpływa na rozwój mowy
- Dzieciom z trudnościami w wykonywaniu precyzyjnych ruchów oraz codziennych czynności związanych z samoobsługą (np. wiązanie sznurówek, zakładanie ubrań)
- Dzieciom ze spowolnionym lub zbyt szybkim i niedbałym tempem podczas wykonywania precyzyjnych ruchów,
- Dzieciom z problemami z koordynacją ruchową, wzrokowo-ruchową oraz trudności grafomotoryczne (rysowanie, pisanie, lepienie z plasteliny).
Przede wszystkim powinniśmy zapamiętać, że nieprawidłowa praca ręki może mieć różne przyczyny. Dlatego w niektórych przypadkach w terapię mogą być zaangażowani inni specjaliści, np. fizjoterapeuci, terapeuci integracji sensorycznej czy optometryści.
