Terapia pedagogiczna, Reedukacja
Terapia pedagogiczna w przedszkolu i w szkole podstawowej to coraz bardziej powszechna metoda pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce. Cele i zadania terapii pedagogicznej nastawione są na wszechstronny rozwój zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych oraz wyrównywanie braków edukacyjnych dziecka.
Dla kogo?
- dla dzieci z dysleksją i dysortografią
- dla dzieci z problemami w zakresie spostrzegania wzorkowego, czyli z zaburzeniami percepcji wzrokowej
- dla dzieci z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej
- dla dzieci z problemami w zakresie spostrzegania słuchowego, czyli z zaburzeniami percepcji słuchowej
- dla dzieci, które mają trudność w czytaniu, zarówno jeśli chodzi o płynność czytania, jak i rozumienie
- dla dzieci, dla których stosowanie zasad ortografii podczas pisania jest utrapieniem
- dla dzieci z problemami z koncentracją uwagi
- dla dzieci, dla których nauka stanowi wyzwanie


Cele terapii pedagogicznej
Cele terapii pedagogicznej są ściśle uzależnione od potrzeb danego dziecka i różnią się w zależności od tego, na jakim etapie jest terapia. Celem nadrzędnym terapii pedagogicznej jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju dziecka – na miarę jego możliwości. Poza tym zalicza się do nich też:
- stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych,
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach ucznia,
- eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji.
Zasady terapii pedagogicznej
Zasadami, na podstawie których możliwe jest skuteczne prowadzenie terapii pedagogicznej, są:
- zasada indywidualizacji środków i metod,
- zasada powolnego stopniowania trudności w nauce czytania i pisania, uwzględniającego złożoność tych czynności i możliwości percepcyjne dziecka,
- zasada korekcji zaburzeń: ćwiczenie przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych i najsłabiej opanowywanych umiejętności,
- zasada kompensacji zaburzeń: łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia właściwych mechanizmów kompensacyjnych,
- zasada systematyczności,
- zasada ciągłości oddziaływania terapeutycznego.