Terapia pedagogiczna, Reedukacja

Terapia pedagogiczna w przedszkolu i w szkole podstawowej to coraz bardziej powszechna metoda pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce. Cele i zadania terapii pedagogicznej nastawione są na wszechstronny rozwój zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych oraz wyrównywanie braków edukacyjnych dziecka.

Dla kogo?

  • dla dzieci z dysleksją i dysortografią
  • dla dzieci z problemami w zakresie spostrzegania wzorkowego, czyli z zaburzeniami percepcji wzrokowej
  • dla dzieci z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • dla dzieci z problemami w zakresie spostrzegania słuchowego, czyli z zaburzeniami percepcji słuchowej
  • dla dzieci, które mają trudność w czytaniu, zarówno jeśli chodzi o płynność czytania, jak i rozumienie
  • dla dzieci, dla których stosowanie zasad ortografii podczas pisania jest utrapieniem
  • dla dzieci z problemami z koncentracją uwagi
  • dla dzieci, dla których nauka stanowi wyzwanie
terapia pedagogiczna 3
terapia pedagogiczna

Cele terapii pedagogicznej

Cele terapii pedagogicznej są ściśle uzależnione od potrzeb danego dziecka i różnią się w zależności od tego, na jakim etapie jest terapia. Celem nadrzędnym terapii pedagogicznej jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju dziecka – na miarę jego możliwości. Poza tym zalicza się do nich też:

  • stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych,
  • wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach ucznia,
  • eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji.

Zasady terapii pedagogicznej

Zasadami, na podstawie których możliwe jest skuteczne prowadzenie terapii pedagogicznej, są:

  • zasada indywidualizacji środków i metod,
  • zasada powolnego stopniowania trudności w nauce czytania i pisania, uwzględniającego złożoność tych czynności i możliwości percepcyjne dziecka,
  • zasada korekcji zaburzeń: ćwiczenie przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych i najsłabiej opanowywanych umiejętności,
  • zasada kompensacji zaburzeń: łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia właściwych mechanizmów kompensacyjnych,
  • zasada systematyczności,
  • zasada ciągłości oddziaływania terapeutycznego.